Gondolatok a vezetői tisztségről.

2017.04.28

Pár gondolat arról, milyennek is kellene lennie egy igazi vezetőnek bármilyen szakmáról is beszélünk, (a teljesség igénye nélkül.)

Az igazi vezető ismertető jegyei:

Maga a személyiség megjelenésében legyen méltóság teljes ugyanakkor tiszteletet sugározzon magából ki mások felé. Legyen egy, olyan személy, aki szereti a munkáját és kitudja fejezni azt kollégái felé és megbecsüli azt.

Legyen nyitott ajtós a kommunikációja mit jelent ez? Mindig legyen nyitott a kollégák adott esetben a csapat társak felé. Miért mondom, hogy csapat? Mert minden szakma egy nagy csapat játék, mindenki fontos fogas kerék a munka folyamatokban, hiszen, mint egy óra fogaskerekeiként működik, minden cég ahol emberi munka folyik, vagy emberekkel kommunikálunk.

Egy kiváló és nem főnökként viselkedő személy legyen lojális, rugalmas. Motiválja és serkentse az adott csapat munkához való hozzáállását, gondolok én tréningekre jutalmazásokra, nem pedig hierarchikus rendszerre, ami mint tudjuk a mai világban sok helyen még mindig jellemző. A hierarchiában az alkalmazottak vagy csapattagok gyakran érzik, úgy hogy ők csak porszemek a gépezetben, pedig ha valaki kiesik a folyamatból nem hiszem, hogy akármikor akárkivel helyettesithető főleg ha élőmunkáról beszélünk.

A kommunikáció lényege, minden információ, amely a részlegeket érinti legyen átadva mert a nem tájékoztatás és apró lépések kihagyása káoszhoz vezethet. Fontos a munkafolyamatok alatt a munkáról való visszajelzés, egy dicséret vagy épitő jellegű kritika sokat lendithet a dolgozó fejlődésében és serkentheti belső motivációját.

Dolgozói kiemelések: erre vannak jól bevállt szokások, mellyekkel elkerülhető az "irigység", "féltékenység", és még sorolhatnám a jelzőket megjelenései. Ilyen könyveket már régóta lehet kapni a piacon vagy jó kis blogokat lehet erről olvasni. Ilyen a Toyota Kata módszer is. Vagy A Google- Igy vezetünk mi cimű könyvből is találhatóak ötletek.

A kiváló vezető a csapat után megy nem pedig előtte, ez egy fontos megjegyzés. Olyan, mint a juhász.

Nem véletlenül hozok fel állat világból példát. Fontos az éberség az állandó jelenlét, kedves és nyugodt tiszta elmével való gondolkodás és őszinte kommunikáció megfelelő hangnem és stilus megválasztását is értem ez alatt.

Egy igazi vezető mindig törődik az adott csapat tagjaival. Részletesen ismeri a dolgozók munka morálját és átlátja a munkafolyamatok egymásra épülését, tudja és gyakorolja az ezekkel kapcsolatos munkafolyamatokat.

Nem rest segitséget nyújtani és beállni a munkafolyamtokba ha a helyzet úgy kivánja. Egy igazi vezetőre a csapattagok felnéznek. A vezetőnek tudnia kell beszélni és hallgatni is, ha szükséges a nehéz helyzetekben tetteivel bizonyitsa azt, hogy ugyan olyan csapattag és részt vesz a napi munkafolyamatokban.

Legyen egy állandó időpont arra, hogy az adott problémákat kilehessen javitani, legyen egy jól bevállt rendszer arra, mit hogyan? Egy amolyan, know how ? Egy jól kidolgozott "hadi terv" a mindennapokban elengedhetetlen, mivel ha új kolléga érkezik ezzel megkönnyitjük a csapat és a kolléga dolgát is.

Egy kiváló vezetőre mindig lehet számitani, nincs rossz kérdés csak fel nem tett kérdés elv alapján, a csapattagok merjenek kérdezni akkor is, ha úgy tűnik, hogy ezek alapkérdések, ismétlés a tudás anyja.

Ne felejtsük el, hogy mindenhol a vendégért, fogyasztóért stb vagyunk. Próbáljuk meg a problémákat nem feljebb vinni hanem helyén kezelni a problémákat, fontos, hogy egy vezető tudja kezelni a felmerülő helyzeteket, úgy hogy azzal nem hozza kellemetlen helyzetbe saját csapat tagját. Magyarán szólva nem minden esetben érvényesül a vendég a király elv.

Saját meglátásom és tapasztalataim alapján azt mondom, hogy sokkal többet kellene kommunikálni lefelé ha már sajnos hierarchikus társadalomban élünk, és sokkal többet kellene egyeztetni vezető és vezető között, ha már feljebb viteli rendszer van. Egy rendszer szerint dolgozni, nem pedig önkényes saját szokásainkat ráerőltetni a dolgozókra. Nem véletlenül járnak élen a japán és amerikai cégek példát lehetne róluk venni, vannak, olyan cégek,ahol a csapattagokat különféle eszközök bevetésével munkahelyükön való maradást motiválják. Igy elkerülve a magas fluktuációt, jó példa erre a szilicium völgyi cégvezetési elvek.

A konklúzió tehát: Becsüljük meg a csapattagokat, figyeljünk oda kommunikációnkra, használjuk a nálunk fejlettebb kultúrák cégvezetési eszközeit bátran merjünk lépni és magasabb szinten űzni vezetői státuszunkat.

Idézet:egy kis segitség a vezetőknek:

.." A kreatív zsenikben talán az a legjobb, hogy mindenütt ott vannak..."
..."A kreatív zsenik valójában megtalálhatók minden városban, minden iskolában, minden társadalmi csoportban, valamint a legtöbb cégnél, nonprofit szervezetnél és kormányzati testületnél: bármilyen korcsoporthoz tartoznak, ők az előrevivők, akik készek (és képesek)felhasználni a technológia legújabb eszközeit, hogy a jelenleginél is sokkal többet érjenek el.Közös jellemzőjük, hogy keményen dolgoznak megkérdőjelezik a fennálló rendet, és másképpen állnak a dolgokhoz. Ezért gyakorolhatnak ekkora hatást a világra.És ez az oka annak is, hogy annyira nehezen kezelhetők, különösen a régi modellek keretei között, mert az ilyen embereknek nem lehet megmondani, hogyan gondolkodjanak. Ha pedig nem lehet megmondani, hogyan gondolkodjanak, a környezetet kell olyanná alakítani, amelyben gondolkodhatnak - olyanná kell varázsolni, ahová mindennap szívesen lépnek be."1.. 19. századi német filozófus, Arthur Schopenhauer idézet: esszé kötetéből:
" Ha valaki megéri, hogy láthat két vagy három nemzedéket, az olyan, mint a vásári bűvész sátrában ülő ember, aki egymás utánban már másodszor vagy harmadszor nézi végig az előadást. A mutatványokat csupán egy megtekintésre szánták, és ha már nem jelentenek újdonságot, és nem szedik többé rá a nézőt, minden hatásuk oda vész."2John Wood megfigyelése:"...az számit, amit azután tanulsz, hogy már mindent tudsz..."3
- ..." a kultúra és a siker kéz a kézben jár, és aki nem hisz a saját szlogenjeiben az bizony nem jut messzire." 4
-..."az üzleti tervek távolról sem, olyan fontosak, mint a tartóoszlopok, amelyeken nyugszanak."4
- ..." A kreatív zsenik.. a lista elejére helyezik a kultúrát. Ahhoz, hogy hatékonyak lehessenek, szeretniük kell a helyet, ahol dolgoznak. Ez az oka annak, hogy egy új cég vagy kezdeményezés beinditásánál a kultúra a legfontosabb tényező, amelyet figyelembe kell venni. "5
-... "Egy vízió fabatkát sem ér, ha nem kommunikálják folyamatosan, és nem erősítik meg jutalmazással." 6
Idézetek jegyzéke1. Google- Így vezetünk mi : 38. oldal 2. bekezdés2. Google- Így vezetünk mi: 41. oldal 1. bekezdés3. Google- Így vezetünk mi: 41. oldal 2. bekezdés4. Google- Így vezetünk mi: 42. oldal 2. bekezdés5. Google- Így vezetünk mi: 49. oldal 3. bekezdés6. Google- Így vezetünk mi: 53. oldal 1. bekezdés (utolsó sor.)
Forrás:Google - Így vezetünk miEric Schmidt, Jonathan Rosenberg, Alan Eagle, Larry Page előszavávalHVG kiadó Zrt., Budapest, 2015

© vendeglatosoknyomozo
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el